Podcast SEO: jouw podcast, vindbaar in iTunes en Google!

19 okt Podcast SEO: jouw podcast, vindbaar in iTunes en Google!

Podcast SEO, oftewel Search Engine Optimization voor je podcast, is het verbeteren van je website zodat deze beter vindbaar is in een zoekmachine. Vaak is ditgericht op de zoekmachine van Google en dat is ook logisch: Google is immers de grootste zoekmachine voor het doorzoeken van websites. Toch is Google niet altijd de enigste zoekmachine die je in je hoofd moet houden wanneer je bezig met SEO. Zo is voor podcasts de belangrijkste speler niet Google maar iTunes. Het is dus belangrijk dat je met je podcast je richt op iTunes. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je Google in je achterhoofd moet houden, er zal immers altijd verkeer vanuit Google opzoek zijn naar je podcast.

In dit artikel kijken we naar podcast SEO, zowel voor iTunes als voor Google. Allereerst gaan we ons verdiepen in de software van Apple en kijken we welke punten belangrijk zijn voor je iTunes in het beoordelen van je podcast. Hierna gaan we dieper in op de eerste acht weken van je podcast in iTunes, dit zijn namelijk de belangrijkste weken. Tenslotte zullen we nog kijken naar podcast SEO voor Google.

iTunes Podcast SEO – Algemeen

iTunes is de meegeleverde software van Apple waarmee iOS en OSX (de bestuursystemen van respectivelijk de iPhone/iPad/iPod en van de Macbook/ iMac) gebruikers muziek, video’s en podcasts kunnen kopen, opslaan en afspelen. In iTunes is het sinds 2005 mogelijk om podcasts te publiceren en downloaden en daar wordt ook gretig gebruik van gemaakt, tenminste buiten Nederland. In Amerika is podcasten een super populair medium om mensen te bereiken. In Nederland begint podcasten eindelijk ook steeds populairder te worden waardoor nu het juist moment is om te beginnen met podcasten; je bent je concurrenten nog allemaal voor en jij kunt ervoor zorgen dat je meegroeit met de populariteit van podcasts in Nederland.

Er zijn verschillende redenen om een podcast te publiceren in iTunes:

  • Je hebt al een podcast en wilt meer luisteraars
  • Je begint een nieuwe podcast en wilt een groot publiek aanspreken
  • Je wilt graag dat jouw podcast de beste podcast wordt en daarvoor moet ie nu eenmaal ook op iTunes staan

Het verkrijgen van luisteraars is erg belangrijk en het zou zonde zijn als je gebruikers misloopt die gemakkelijk zou naar je podcast zou kunnen halen wanneer  je er een klein beetje tijd in zou steken. Gebruikers die binnen iTunes opzoek zijn naar een nieuwe podcast om te beluisteren zijn natuurlijk een ideaal publiek voor jouw podcast. iTunes SEO is dus erg belangrijk voor het verkrijgen van nieuwe luisteraars. Hieronder leggen we jou uit hoe jij er voor zorgt dat je de gebruikers van iTunes naar jouw podcast toe trekt via Podcast SEO.

Content

Allereerst is de content van je podcast het aller aller belangrijkst, ook voor Podcast SEO. Een podcast is nooit een eenmalige aflevering waarmee je geïnteresseerd bent in eenmalige luisteraars. Een podcast bestaat namelijk uit meerdere aflevering en als jij er voor wilt zorgen dat luisteraars terug blijven komen naar jouw podcast na het luisteren van een aflevering, dan is de content van je podcast het belangrijkst. Hoe goed je podcast ook gepositioneerd staat op iTunes, als de inhoud van je podcast maar saai is, zullen er weinig mensen een tweede keer naar je podcast luisteren.

Houdt bij het bedenken van je content je publiek altijd in je gedachten. Wil je niet-technische mensen aanspreken? Ga je luisteraars dan ook niet vervelen met moeilijke specificaties van je product (ook al ben jij daar super enthousiast over), je publiek is het belangrijkst!

Omschrijvingen

Heb je de podcast afleveringen opgenomen? Dan is het nu tijd voor het echte SEO werk.

Het eerste waarmee je aan de slag kunt gaan zijn de omschrijvende tags van je podcast. In iTunes kun je op verschillende plaatsen je podcast beschrijven, het is slim om dit ook op zo veel mogelijk plekken te doen. Dit heeft twee voordelen voor je podcast SEO:

  • Mensen zien waar jouw podcast over gaat. Overal waar ze kijken kunnen ze stukjes informatie vinden over jouw podcast waardoor het niet uitmaakt op wat voor manier ze bij jouw podcast uitkomen, ze weten al (deels) waar jouw podcast over gaat.
  • Het is direct goed voor je positie in iTunes. Als je zelf helemaal nergens een omschrijving toevoegt is het natuurlijk erg lastig voor iTunes om te weten waar jouw podcast over gaat. Wanneer gebruikers dan zoeken in iTunes op een zoekwoord gerelateerd aan jouw podcast, zal jouw podcast niet verschijnen in de zoekresultaten. iTunes weet immers niet waar jouw podcast over gaat.

Het gebruik van omschrijvingen is dus goed voor zowel gebruikers als de vindbaarheid van je podcast.

Het is belangrijk dat je even de tijd neemt voor het bedenken van je beschrijvingen. Deze tekst is immers je visitekaartje in iTunes. Zorg er altijd voor dat je tekst de belangrijkste woorden die je podcast omschrijven bevatten. Als voorbeeld gebruik ik even mijn eigen podcast. Zoals je kunt lezen in de beschrijving gebruik ik de woorden ‘online marketing’ en ‘internet marketing’. Deze woorden beschrijven goed waar mijn podcast over gaat en ik wil graag de mensen die zoeken op deze termen naar mijn podcast halen. Gebruik dus zoekwoorden die relevant zijn voor jouw podcast.

Cover art

Een andere manier om mensen in iTunes naar je podcast toe te lokken is je cover art. Je cover art is vaak het eerste wat mensen zien van jouw podcast en op basis van dat plaatje beslissen mensen al vaak of ze je podcast in overweging nemen om te beluisteren of dat ze de podcast afkeuren. Je cover art is een soort van albumhoes voor je podcast; het moet een gevoel oproepen bij mensen dat mensen ertoe zet je podcast te beluisteren. Kies dus niet een simpele afbeelding die je ooit ergens bent tegenkomen en ook niet zomaar het logo van je bedrijf.

Deze afbeelding is echt belangrijk dus het is slim hier ook in te investeren. Laat een professional deze afbeelding maken waardoor je zeker weet dat jouw cover art er goed uit komt te zien. Een simpele maar toch belangrijke tip is dat je cover art niet te donker moet zijn. Een lichtere albumhoes springt er uit in de lijst van podcasts, een lichte hoes oogt namelijk wat vriendelijker/zachter dan een donkere hoes.

Abonnees

Een minder makkelijke, maar wel efficiënte manier voor het verkrijgen luisteraars is het hebben van veel abonnees. Abonnees zijn mensen die je podcast volgen. Mensen die jouw podcast volgen krijgen jouw nieuwste aflevering automatisch gedownload in hun iTunes wanneer jij een nieuwe podcast aflevering upload.  Voor iTunes is het natuurlijk erg goed als mensen zich abonneren op een podcast, hierdoor vergroot de kans dat mensen iTunes blijven gebruiken waardoor de kans weer groter wordt dat ze een aankoop maken in de iTunes store. iTunes beloont daarom podcasts met veel abonnees door ze goed te positioneren in het overzicht van podcasts.

Podcasts met een goede positionering in het podcast overzicht hebben een grote kans om meer gedownload te worden. Om dus meer luisteraars en abonnees te krijgen moet je meer abonnees krijgen. Om je te helpen bij het verkrijgen van meer abonnees hebben wij een artikel geschreven met 27 tips om meer podcast abonnees te krijgen. Uiteindelijk is het aantal abonnees een belangrijke waarde voor iTunes maar ook het percentage van mensen dat je podcast heeft geluisterd en zich heeft geabonneerd. Zorg dus niet alleen voor kwantitatief veel abonnees, maar spoor je luisteraars er ook echt op aan om zich te abonneren op je podcast. Meer abonnees is super goed voor je podcast SEO!

Podcast SEO: jouw podcast, overal vindbaar

Reviews

Niet alleen abonnees zijn een belangrijke maatstaf van iTunes voor de kwaliteit van jouw podcast, ook de reviews die gebruikers achterlaten bij jouw podcast zijn van belang voor de positionering van jouw podcast binnen iTunes. Over het algemeen geld, hoe meer reviews hoe beter. Natuurlijk moet hierbij opgemerkt worden dat veel negatieve reviews natuurlijk niet zo goed is als een klein aantal positieve beoordelingen.

Tip: Om er voor te zorgen dat de reviews die jij krijgt positief zijn, is het slim om aan het einde van je podcastaflevering mensen te vragen om een review achter te laten. De meeste mensen die het einde van de aflevering halen (en dus niet vroegtijdig stoppen met luisteren) zijn geïnteresseerd in jouw podcast en zijn dus het ideale publiek dat voor jouw podcast een review mogen schrijven. Vraag ook mensen die je face-to-face tegenkomt een review te plaatsen bij jouw podcast, hoe meer reviews hoe beter!

Looptijd

looptijdPodcasts die al drie jaar lang iedere week een aflevering uploaden worden hoger gewaardeerd dan afleveringen die slechts een paar maanden bezig zijn en maar twee afleveringen hebben geüpload. Dit komt doordat als je meer content maakt is de kans groter dat mensen terug komen naar iTunes om jouw podcast te luisteren waardoor Apple weer meer kans op inkomsten uit de iTunes store krijgt.

Helaas is dit niet een statistiek die je zelf makkelijk kunt beïnvloeden. Alleen door consistente stroom aan afleveringen op je kanaal te uploaden kun jij er voor zorgen dat iTunes jouw beter waardeert op deze statistiek. iTunes gebruikt deze maatstaf ook omdat podcasts die lang blijven lopen vaak ook van hoge kwaliteit zijn. Mensen die maar wat aanrommelen met hun podcast houden het vaak niet lang vol en geven na verloop van tijd hun podcast op. Mensen die echter door blijven zetten met hun podcast laten zien dat ze echt willen gaan voor hun podcast en dat signaal waardeert iTunes met een betere positionering van je podcast in de iTunes podcast overzichten.

iTunes Podcast SEO – de eerste acht weken

iTunes biedt nieuwe podcasts een uniek platform om relatief makkelijk veel publiciteit te krijgen. Onder het kopje ‘nieuw en noemenswaardig’ vind je podcasts die nog geen acht weken oud zijn, maar volgens iTunes wel al veel potentie beloven. Nieuw en noemenswaardig kun je vinden op de homepage van de podcast pagina in iTunes evenals op de pagina van een specifiek podcast onderwerp. Zo zie je bijvoorbeeld hieronder de nieuw en noemenswaardige technologie podcasts. Het feit dat deze sectie zo prominent aanwezig is op de podcast paginas van iTunes, zorgt ervoor dat de podcasts in de lijst veel exposure krijgen en hierdoor relatief makkelijk veel mensen kunnen aanspreken.

Podcast SEO: jouw podcast, overal vindbaar

De grote vraag nu is natuurlijk, hoe kom je als nieuwe podcast in deze lijst terecht? De enige harde vereisten voor het verschijnen in de lijst is dat je podcast nog geen 8 weken oud is. Voor mensen die net beginnen met een podcast maken is dit natuurlijk geen probleem, voor mensen die al een tijdje bezig zijn waarschijnlijk wel.

Tip: Een truckje wat je kunt uithalen om toch met je ‘oude’ podcaste in het lijsten te komen, is het opzetten van een nieuwe podcast en daarin ook al je oude afleveringen plaatsen. Let wel op, je hebt nu geen abonnees of reviews voor die podcast, het is dus belangrijk dat je je oude podcast ook nog laat bestaan!

Content

Een belangrijk punt voor podcast SEO in de eerste acht weken is de content die je upload. Het beoordelingsproces hiervoor is eigenlijk vrij simpel, hoe meer afleveringen hoe beter. Wederom ziet iTunes het graag dat je veel content maakt, dat betekend dat meer content hoger wordt gewaardeerd dan weinig content. Ga je binnenkort je podcast lanceren, zorg er dan voor dat je al een paar afleveringen ‘op voorraad’ hebt zodat je deze snel achter elkaar kunt publiceren. Zo kun je bijvoorbeeld de eerste 8 weken i.p.v. wekelijks één aflevering, twee afleveringen publiceren. Het kan natuurlijk best wat extra moeite kosten om ineens veel afleveringen te gaan uploaden, maar je zult zien dat je wordt beloont met een mooi plekje in de spotlight!

Downloads

Hoe meer mensen je podcast downloaden, hoe meer bezoeken de iTunes store krijgt, hoe groter de kans is dat iTunes wat verkoopt. Deze redenatie ken je ondertussen wel, maar ook in dit aspect past deze redenatie super goed thuis.

Het is heel simpel iTunes wil gewoon zoveel mogelijk verkopen en dit doen ze door goede content aan te bieden en goede content wordt gekenmerkt door veel downloads. In de eerste acht weken van je podcast zijn downloads een belangrijke factor die jouw positie sterk kunnen beïnvloeden. Hoe meer downloads hoe beter, dus vraag zo veel mogelijk mensen om jouw podcast te downloaden. Heb je vrienden of kennissen waarvan je zeker weet dat zij jouw podcast niet interessant vinden? Vraag ze toch de podcast te downloaden, in deze acht weken gaat het niet om het aantal luisteraars maar simpelweg om het aantal downloads (na de acht weken lijkt de focus van iTunes te verschuiven naar luisteraars, maar dit is natuurlijk wat lastiger waar te nemen voor iTunes).

Reviews

We hebben het hier al eerder over gehad dus vandaar dat we hier niet uitgebreid op ingaan, maar iTunes hecht ook waarde aan het aantal reviews dat je in de eerste acht weken ontvangt. Vraag je luisteraars en kennissen dus om een review achter te laten. Zo stimuleer je je podcast SEO

Lanceringsdatum

Podcast SEO: jouw podcast, overal vindbaarDit is een aspect wat geen invloed heeft op de positie van jouw podcast in het lijstje nieuw en noemenswaardig, maar kan wel veel invloed hebben op het succes van jouw podcast. De lanceringsdatum van je podcast bepaalt wanneer jouw podcast in haar 8 beginweken zit. Laat je deze acht weken midden in de zomervakantie vallen? Dan is de kans aanwezig dat je podcast niet een super groot succes wordt, veel mensen zijn immers op vakantie en podcasts worden vaak geluisterd wanneer mensen onderweg zijn naar hun werk.

Een goede tijd om jouw podcast te lanceren is misschien wel net voor de december maand. In december zijn natuurlijk de feestdagen en bij feestdagen horen cadeautjes en die cadeautjes zouden zomaar een nieuwe iPhone of iPad kunnen zijn. Mensen met een nieuwe iPhone willen natuurlijk het liefst zo snel mogelijk aan de slag en hun iPad optimaal gebruiken en gaan dus misschien wel opzoek naar nieuwe podcasts om te beluisteren op hun nieuwe apparaat. Of dit echt een merkbaar effect heeft is de vraag, maar als je toch van plan bent om rond het einde van het jaar je podcast te lanceren is het misschien slim om dit in gedachte te houden.

iTunes SEO – de resultaten

Het fijne van podcasten is dat een podcast vaak vanzelf loopt wanneer de content goed is. Natuurlijk is het belangrijk dat je rekening houdt met alle bovenstaande punten maar het meeste is niet moeilijk. Als het balletje eenmaal rolt, dan rolt het vaak vanzelf door. Het is wel belangrijk dat je content goed blijft. Lees onze 29 tips voor een top podcast en zorg ervoor dat jouw podcast van hoge kwaliteit blijft.

Ben je benieuwd naar hoe je podcast het doet in iTunes? Ga dan naar de iTunes store en klik op podcasts. Kies dan topafleveringen of top-podcasts afhankelijk waarvan je de ranking wilt zien. Daar zie je een lijst met afleveringen/podcasts. Deze zijn gesorteerd op basis van hun populariteit. Ook kun je per categorie kijken of je in de top 200 staat. Dit doe je door naar de podcast categorie pagina te gaan en dan weer op topafleveringen of top-podcasts te klikken.

Google Podcast SEO

Je podcast moet natuurlijk niet alleen vindbaar zijn op iTunes, maar ook via Google. Daarom is Google ook een belangrijk onderdeel van Podcast SEO. Als iemand bijvoorbeeld heeft gehoord over jou podcast over internet marketing, is het natuurlijk mooi als jij bovenaan komt te staan wanneer iemand op ‘internet marketing podcast’ zoekt. Om dit resultaat te behalen zul je je podcast niet alleen moeten optimaliseren voor iTunes, maar ook voor Google. Hoe je dat precies doet, lees je in de komende paragrafen.

Bloggen

Google vindt het fijn als jouw website nieuwe content produceert en die op je website plaatst. Bloggen is daarvoor een ideaal middel. Combineer het goede van bloggen met het goede van podcasten voor optimaal effect. Iedere keer als jij een nieuwe aflevering maakt is het slim om deze aflevering ook op je eigen website te plaatsten. Zorg ervoor dat de belangrijkste woorden uit de aflevering uitgeschreven staan in het artikel zodat Google begrijpt waar de aflevering over gaat.

Verder kun je hier ook de linkjes plaatsen die verwijzen naar je podcast gast of onderwerp. Hierdoor wordt het voor mensen ook echt handig om jouw podcast op jouw website te beluisteren en dat wil je natuurlijk! Want als er meer mensen op jouw website zijn, kun je makkelijker sales maken vanuit je website.

Showtekst

Een makkelijke manier om ineens heel veel tekst op je website te hebben is door je gehele podcast aflevering uit te schrijven. Deze tekst kun je dan vervolgens op een aparte pagina plaatsen. Mensen kunnen meelezen met deze tekst om de podcast wat makkelijker te volgen, maar deze tekst is vooral bedoelt voor Google. Als jij je aflevering van 45 minuten uitschrijft / uit laat schrijven heb je al snel meer dan 6.000 woorden op jouw website staan. Het algoritme van Google vindt lange teksten erg interessant en de relatief kleine investering in het schrijven / laten schrijven van deze teksten is dan ook zeker het geld waard.

Podcast SEO: jouw podcast, overal vindbaar

YouTube

Zet je podcast aflevering ook op YouTube, dit is namelijk super goed voor je podcast SEO. Google  presenteert namelijk in haar zoekresultaten ook graag linkjes naar YouTube. Nu zul je je misschien afvragen: maar ik heb toch helemaal geen beelden, hoe maak ik dan een video? Dit probleem kun je heel simpel oplossen door het geluidsfragment te laten afspelen terwijl je in de video jouw cover art laat zien. Plaats deze video op je eigen YouTube kanaal en laat deze bijvoorbeeld ook een keer langskomen op je blog of social media.

‘Normale’ SEO

Bovenstaande tips zijn tips specifiek voor podcasts, maar eigenlijk kun je ‘normale’ SEO tips ook gebruiken voor het beter vindbaar maken van je podcast.

Conclusie

Hopelijk heeft dit artikel je een goed beeld gegeven over hoe jij je podcast vindbaar maakt in iTunes en Google. Mocht je vragen hebben, neem vrijblijvend contact met ons op!