Jouw podcast onderwerp vaststellen

22 jan Jouw podcast onderwerp vaststellen

Wie opzoekt gaat naar een nieuwe podcast om te beluisteren gaat opzoek naar een podcast over een onderwerp dat hij of zij interesseert. Via iTunes kun je gemakkelijk door de verschillende podcastcategorieën zoeken naar een podcast die bij jouw wensen aansluit. Als maker van een podcast wil jij natuurlijk uitgekozen worden door luisteraars die opzoek zijn naar nieuwe podcasts. Om mensen echt te interesseren heb je geen fancy omslagfoto voor je podcast of crea-bea titel nodig, wat je echt nodig hebt is een podcast met een interessant podcast onderwerp en goede content. In dit artikel leggen wij jou uit hoe jij als beginnende podcastmaker vast stelt wat jouw podcast onderwerp precies is (en wat niet!).

Jouw interesses

Een podcast maken kost tijd en je wilt je tijd natuurlijk investeren in iets dat je interesseert. Eindeloos door ratelen over de opkomst van een nieuwe trend binnen de grasmaaier-scene is waarschijnlijk niet iets waar je uren aan kwijt wil zijn terwijl er onderwerpen zijn waar je niet genoeg van kunt krijgen. Zoek een onderwerp dat dicht bij je hart staat, je gaat je hier voor je podcast namelijk helemaal in verdiepen.

Jouw bedrijf

Heb je een podcast dat je opzet vanuit een bedrijf? Dan is het ook belangrijk om dit gegeven in je achterhoofd te houden bij het beslissen van je onderwerp. Zorg ervoor dat je onderwerp relevant is aan je bedrijf zodat je op de een of andere manier je podcast kunt koppelen aan je bedrijf zodat luisteraars van je podcast begrijpen dat jouw podcast bij jouw bedrijf hoort. Het is immers zonde om helemaal geen conversiemogelijkheid aan te bieden aan je luisteraars als die er wel is! Meer over geld verdienen met je podcast lees je hier.

Voor sommige bedrijven is het lastiger om een onderwerp te vinden vanuit hun product dan andere. Neem bijvoorbeeld een advocatenbureau, een onderwerp wat dichtbij dit bedrijf staat is wetgeving. Nu zijn veel luisteraars waarschijnlijk niet echt geïnteresseerd in een podcast over de hedendaagse staat van de regelgeving binnen Nederland.

Podcast onderwerp vaststellen

Wat echter wel interessant is voor mensen om naar te luisteren is de meest spannende verhalen van top advocaten uit het land (kijk maar naar de serie Suits, er is echt wel belangstellen voor een op het eerste oog voor velen saai lijkend podcast onderwerp!). Ga voor je podcast dus niet perse ten raden bij wat je zelf allemaal doet en weet, maar verbreed je visie en vind een onderwerp dat bij jouw en je bedrijf staat.

Tip: heb je een bedrijf en kun je maar geen interessant onderwerp bedenken dat relevant is aan je bedrijf? Kijk dan eens een stapje verder, wat zijn de drijfveren voor jezelf om te ondernemen en hoe pak jij dit aan. Misschien dat je daarin wel een leuk onderwerp kunt vinden.

Jouw luisteraars

Het belangrijkste aspect voor het bepalen van je podcast onderwerp zijn je luisteraars. Je maakt je podcast immers niet voor jezelf of voor je bedrijf, je maakt een podcast om luisteraars aan te spreken. Het is daarom erg belangrijk om te bedenken wie jouw luisteraars gaan worden. Luisteraars zorgen ervoor dat je podcast beluisterd wordt, dat jij gemotiveerd wordt om door te gaan met je podcast en met grote aantallen luisteraars kun jij belangrijke mensen overtuigen om in jouw podcast te spreken.

Nu zul je bij het bepalen van je onderwerp erachter komen dat je twee kanten op kunt gaan, je kunt erg diep op één onderwerp in gaan, maar je kunt je podcast ook breed houden. Er is hierbij geen beste optie, maar de twee opties bepalen wel wat voor publiek je aanspreekt.Podcast onderwerp

Met een algemene, brede, podcast kun je veel mensen aanspreken. Een breder onderwerp spreekt nu eenmaal meer mensen aan dan een specialistisch onderwerp.

Een specialistisch onderwerp zorgt er echter wel voor dat je vaak wat meer geïnteresseerde mensen aanspreekt. Mensen die zich aangesproken voelen door een specialistische podcast zullen waarschijnlijk al geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp en misschien ook al wel wat kennis hierover in huis hebben. Deze mensen kunnen geïnteresseerd zijn in het afnemen van een product of service van jou en kunnen dus geld in het laatje brengen.

Met een breed onderwerp kun je ook zeker omzet maken, maar met een gerichte visie spreek je nu eenmaal mensen aan die wat meer geïnteresseerd zijn in een onderwerp. Let wel op dat je niet té specialistisch wordt, er moet namelijk wel draagvlak zijn voor je podcast.

Jouw podcast onderwerp

Het bepalen van jouw podcast onderwerp is iets persoonlijks, het is namelijk belangrijk dat jouw podcast bij jouw interesses past. Het is echter wel belangrijk om verder te kijken dan jezelf en te denken aan wat je precies wilt bereiken met je podcast.

Zet je een podcast voor je bedrijf op, dan is het goed om te bedenken wat je met je podcast voor je bedrijf wilt bereiken. Ten slotte is het belangrijk om je luisteraars in het oog te houden, je moet immers wel een onderwerp hebben dat interessant is voor luisteraars.