05 jan De Podcast meta-tags van uitgelegd
Een Podcast moet er niet alleen goede inhoud hebben, maar moet er ook goed uitzien. Veel mensen denken bij het uiterlijk van een podcast aan de omslaghoes (cover art), maar er komt meer kijken bij het ‘opmaken’ van je podcast. De meta-tags zijn een belangrijk aspect van je podcast waardoor je uitzendingen mooi in iTunes komen te staan. Wat podcast meta-tags precies zijn, dat vertellen we je in dit artikel.
De meta-tags zijn onder te verdelen in twee groepen. Meta-tags voor je podcast in het algemeen en meta-tags die je per specifieke aflevering apart kunt instellen. Allereerst zullen we de algemene tags bespreken om vervolgens over te gaan op de aflevering specifieke tags. Deze metadata wordt door je programma ingelezen als zogeheten ID3 tags (heb je geen idee wat een ID3 tags is? Lees dan de ID3 wiki pagina of nergeer dit gewoon, zo belangrijk is het eigenlijk ook niet 😉 )
Podcast meta-tags: algemeen
Deze algemene podcast meta-tags beschrijven je podcast (en dus niet een specifieke aflevering). Aangezien deze tags gelden voor je gehele podcast is het slim om goed te bedenken hoe je deze tags gaat invullen. Met deze tags haal je mensen over om je podcast een kans te geven. Investeer dus wat tijd in deze tags!
- Podcast naam: de naam van je podcast is een belangrijk aspect. Zorg dus dat je podcast een pakkende naam heeft. De naam van je podcast zie je op meerdere plekken in iTunes terug. Zo staat de naam onder je podcast afbeelding en op je podcastpagina zelf in iTunes.
- Podcast samenvatting: maak een korte samenvatting die beschrijft wat je podcast precies inhoud. Vertel hoe vaak je een podcast uploadt en wat mensen kunnen verwachten in jou podcast. Dit is een belangrijk stukje tekst dat mensen echt kan overtuigen om je podcast te gaan beluisteren. Zorg er dus voor dat deze tag tip-top in orde is.
- Podcast auteur: de auteur tag is op een prominente plaats aanwezig op je iTunes pagina. Zorg er voor dat je deze positie nuttig gebruikt. Veel mensen schrijven slecht alleen hun naam hier terwijl dit eigenlijk zonde is van de ruimte. Verkoop jezelf door belangrijke aspecten van jezelf hier te plaatsen. Natuurlijk kun je er ook bewust voor kiezen om alleen je naam te gebruiken als een belangrijk doel van je podcast het verkrijgen van naamsbekendheid is.
Podcast meta-tags: afleveringen
Deze tags lever je per aflevering afzonderlijk aan. Hier gaat dus iets wat meer tijd in zitten dan in de algemene tags, maar het is zeker belangrijk dat je deze tags niet vergeet. Met deze afzonderlijke aflevering tags kun je een aflevering promoten bij je luisteraars. Vaste luisteraars kunnen getriggerd worden om ook weer de nieuwe aflevering te gaan luisteren en nieuwe luisteraars kunnen opzoek gaan naar een aflevering die specifiek bij hun wensen past.
- Podcast afbeelding: alhoewel je deze tag misschien zou verwachten bij de algemene meta-tags, moet je de afbeelding die je bij je podcast ziet toch iedere keer opnieuw aanleveren. Dit is misschien wel de belangrijkste tag voor het verkrijgen van nieuwe podcast luisteraars aangezien deze visuele tag erg goed de aandacht van iemand kan trekken. Maak zelf je afbeelding of laat dit uitbesteden, een afbeelding is zeker de investering waard. Je kunt ook voor iedere aflevering een nieuwe afbeelding maken!
- Aflevering titel: de aflevering titel is, zoals de naam al doet vermoeden, de titel van een afzonderlijke podcastaflevering. In deze tag is het de bedoeling om je aflevering in 255 karakters te beschrijven. Ook is het makkelijk om hier het nummer van je podcastaflevering in te vermelden (bijv. #10 – en dan hier de titel van je aflevering) zodat je luisteraar makkelijk bij kunnen houden welke aflevering ze nu kunnen gaan luisteren.
- Aflevering omschrijving: vergelijkbaar met de podcast samenvatting is de aflevering omschrijving een korte samenvatting. Dit maal is de samenvatting echter niet van de gehele podcast, maar van een afzonderlijke aflevering. In deze omschrijving kun je dus even kort vertellen wat mensen kunnen verwachten wanneer ze deze aflevering gaan luisteren. Ook hiervoor heb je 255 karakters
- Aflevering genre: bij deze tag vul je het genre ‘podcast’ in. Zo simpel is het 🙂
Podcast meta-tags
Wanneer je al deze podcast meta-tags hebt ingevuld kun jij er zeker van zijn dat jouw podcast goed in iTunes terecht komt. Met je mooie afbeelding en meta-omschrijvingen weet je zeker dat het uiterlijk van je podcast in ieder geval goed zit. Voor een overzicht van alle meta-tags kun je terecht op de website van Apple over podcasting.
Na het lezen van dit artikel is het misschien goed om eens een kijkje te nemen bij ons artikel over Podcast SEO. Hierin leggen we je precies uit hoe jouw podcast vindbaar wordt.