27 tips om meer podcast abonnees te krijgen

15 okt 27 tips om meer podcast abonnees te krijgen

Podcast abonnees, een belangrijk onderdeel van iedere podcast. Wanneer iemand zich abonneert op een podcast (vaak via iTunes) wordt de nieuwste aflevering automatisch gedownload of krijgt de gebruiker een melding dat er een nieuwe aflevering beschikbaar is. Dat wil je als podcaster natuurlijk maar al te graag! Je maakt je podcast nou eenmaal met de hoop dat zo veel mogelijk mensen hier naar luisteren. Meer mensen betekent dat meer mensen jouw bedrijf (leren) kennen, dat je meer sponsor inkomsten kunt ontvangen (als je podcast gesponsord wordt uiteraard) en gewoon dat je podcast populairder wordt.

Nu is de vraag natuurlijk hoe je meer podcast abonnees kunt krijgen. Speciaal voor deze vraag hebben wij dit artikel geschreven. Ben jij benieuwd hoe jij meer abonnees voor je podcast kunt krijgen? Lees dan onderstaande tips!

1. Zorg voor waardevolle content

Het is niet voor niets dat dit het eerste onderwerp is in deze lijst. Waardevolle content in je podcast is het allerbelangrijkste. Een waardevolle podcast zal vaker beluisterd worden dan een podcast met slechte informatie. Zorg dus voor een waardevolle podcast waar mensen zich snel voor willen abonneren. Bedankt dat het onderwerp niet per se interessant moet zijn voor jou, maar wel voor jouw luisteraars. Praat dus niet over jouw product, maar praat over je sector, ontwikkelingen, trends en wat daar allemaal gebeurd.

2. Zorg voor interessante mensen

Zorg er voor dat je interessante mensen binnen jouw branche interviewt. Wederom geldt weer dat de mensen niet per se interessant hoeven te zijn voor jezelf, maar wel voor je luisteraars. Denk bij het werven van mensen voor een interview ook echt out-of-the-box. Bijvoorbeeld, iemand die zojuist iets heel unieks heeft gedaan is leuk om te interviewen maar waarschijnlijk verschijnt die persoon op meerdere plaatsen online. In plaats van dat jij die persoon interviewt, interview je een professor die uitlegt wat die persoon precies heeft gedaan. Je bent dan wel actueel bezig maar heb in tegenstelling tot iedereen anders wel een unieke view op de actualiteit.

3.  Promoot je afleveringen

Heb je een nieuwe aflevering van je podcast? Laat dat heel de wereld weten. Schreeuw het van de virtuele daken. Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn groepen, Soundcloud en meer. Op hoe meer platformen jij laat weten dat je podcast weer een nieuwe aflevering heeft, hoe meer mensen je bereikt.

4. Luister naar je publiek

De mensen uit je publiek zijn de personen waar jij je podcast voor maakt. De feedback die je krijgt van je publiek is dus ook van onschatbare waarde. Kijk naar de reviews van je podcast op iTunes en leer hier van. Zorg er ook voor dat mensen je kunnen contacteren over een specifieke aflevering. Dit kan via een e-mailadres maar ook heel simpel door een blogpost over iedere aflevering te maken waarop mensen kunnen reageren via de comments.

27 tips om meer podcast abonnees te krijgen5. Reageer op je luisteraars

Krijg je feedback van je luisteraars, gebruik deze feedback dan ook. Heb je bijvoorbeeld een leuke reactie gekregen op je vorige aflevering? Noem deze in je nieuwe podcast. Dit is niet alleen heel erg leuk voor die ene persoon, maar het moedigt andere mensen ook aan om op jouw podcast te reageren. Een actieve community om je podcast zorg automatisch ook voor meer podcast abonnees!

6. Engage met je luisteraars door een Q&A

Krijg je veel vragen aan de hand van je podcasts? Maak een speciale Q&A podcast aflervering waarin jij de meest gestelde vragen beantwoord. Doe dit zeker wanneer één aflevering veel vragen oplevert. In een aflevering van een kwartiertje kun je een hoop vragen beantwoorden waardoor je luisteraars meer engaged raken met je podcast wat weer meer podcast abonnees kan opleveren.

7. Zorg altijd voor nieuwe personen

Als je mensen interviewt voor je podcast, zorg er dan altijd voor dat je nieuwe personen interviewt. Tenzij er een interview is met een bepaald persoon dat super positief wordt ontvangen door je luisteraars is het slim om voor iedere aflevering een nieuwe spreker uit te nodigen. Doe je dit namelijk niet, dan raken mensen snel verveeld omdat ze de persoon al kennen. Heb je echt een interessante spreker die meer kan vertellen dan wat er in één aflevering past? Maak dan een serie podcast waarin die spreker meerdere afleveringen krijgt. Op die manier deel je toch alle kennis die de spreker wil delen en worden mensen ‘getriggerd’ om volgende aflevering weer te luisteren (en dat doen ze natuurlijk door te abonneren!).

Moeite om nieuwe podcast gasten te vinden? Lees dan het artikel 3 manieren om gasten uit te nodigen voor je podcast. Succes!

8. Vraag je gastsprekers om promotie

Wanneer je iemand uitnodigt is het slim om deze persoon te vragen of hij of zij de aflevering wil delen zodra deze online staat. Dit is natuurlijk een super makkelijke manier om een totaal nieuw netwerk kennis te laten maken met jouw podcast.

Geef aan het einde van het interview aan dat je de podcast aflevering na bewerken gaat opsturen en na goedkeuring gaat plaatsen. Vervolgens kan je de podcast aflevering overal delen! Doe dit slim en ‘tag’ de geïnterviewde persoon. Zij krijgen een melding dat jij ze in het bericht hebt genoemd. Regelmatig delen zij het bericht en wordt het organische bereik vergroot.

9. iTunes is makkelijk

iTunes is het meest gebruikte platform voor podcasts en de reden hiervoor is simpel: het platform is enorm gebruiksvriendelijk voor luisteraars. Doordat het super eenvoudig is om jezelf te abonneren op een podcast en om een podcast te luisteren is iTunes uitgegroeid tot de ‘place-to-be’ voor podcasters. Helaas voor de podcasters is iTunes niet het meest optimale platform, zo zijn de statistieken die je krijgt van iTunes gewoonweg slecht. Toch is het goed om op iTunes aanwezig te zijn om zo het grootste podcast publiek aan te spreken.

10. Zorg voor goede afbeelding

Het eerste wat mensen zien wanneer ze je podcast tegenkomen op iTunes is de afbeelding die jij hebt van je podcast. Zorg er dus voor dat deze afbeelding goed is en niet zomaar een slecht plaatje dat je wel eens vaker hebt gebruikt ergens. Deze afbeelding maakt het verschil tussen wel of niet aangeklikt worden in iTunes. Hier rechts zie je de afbeelding van de Studio Maestro podcast.

11. Wees authentiek

Wees jezelf en blijf jezelf in de podcast. Ga niet te enthousiast doen als dat niet jouw persoonlijkheid is. Mensen prikken daar doorheen en zullen merken dat je jezelf anders voordoet. Dit kan ervoor zorgen dat podcast abonnees zich afmelden voor jouw podcast en dat is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Origineel blijven is sowieso belangrijk, mensen maken liever contact met iemand die zij denken te kennen, en dat gebeurd wanneer jij jezelf bent!

12. Brede content > breed publiek

Bedenk voordat je aan je podcast begint goed wat het onderwerp van je podcast is. Hoe breder je onderwerp, hoe meer mensen je met je onderwerp kunt aanspreken. Het is hierbij wel belangrijk dat je niet een te oppervlakkig onderwerp uitkiest. Een podcast over hoe je tuiniert is niet spannend genoeg voor veel mensen, een podcast over hoe jij je tuin winterklaar maakt kan veel meer mensen aanspreken omdat je daar als luisteraar ook echt iets aan hebt.

13. Bouw een relatie op met je publiek

Je waarde van je podcast ligt in de relaties die je opbouwt niet in het aantal luisteraars. Het is dus belangrijk dat je weet waar je op moet focussen. Een podcast met 1.000+ luisteraars die zich niet abonneren en voor de rest ook niet engaged zijn met de podcast is niet zo goed als een podcast met 100 luisteraars die allemaal super actief zijn. Focus je dus op de relatie met je publiek.

14. Analyseer je data goed en leer hier van

Een manier om er achter te komen hoe effectief je podcast is door het analyseren van de data die je krijgt van het platform waarop je podcast te beluisteren valt. Wanneer je ziet dat de podcasts over een bepaald onderwerp altijd goed beluisterd worden, dan is het misschien slim om je meer op dat onderwerp te focussen. Mensen vinden je podcast dan waarschijnlijk interessanter en dat kan leiden tot meer podcast abonnees.

27 tips om meer podcast abonnees te krijgen

15. Ga guest hosten

Een goede manier om aan nieuwe luisteraars en dus potentiële podcast abonnees te komen is door te gaan guest hosten. Het guest hosten van een podcast houdt in dat jij in de podcast van een andere persoon wordt geïnterviewd. In dit interview deel je natuurlijk wat van je kennis, maar promoot je ook je eigen podcast. Het kan ooit lastig zijn om uitgenodigd te worden om geïnterviewd te worden. Een makkelijke truck om toch uitnodigingen hiervoor te ontvangen is door een ruil te initiëren met andere podcasters: Als X bij jou een podcast mag komen doen, dan mag jij bij X een podcast komen doen. Hiermee zorg je er ook voor dat jouw podcast wat diverser wordt.

16. Stuur je podcast naar belangrijke mensen

Je eigen podcast deel je natuurlijk op al je social media kanalen, maar hoe tof zou het zijn als die ene grote persoon in jouw branche jouw podcast zou delen? Vaak lijkt dit een onmogelijk iets, maar als jij een echt interessante podcast hebt dan kun jij ervoor zorgen dat jouw podcast gedeeld wordt door deze persoon. Zorg ervoor dat de podcast aflevering die je gaat sturen een onderwerp heeft dat super relevant is voor deze persoon en trek dan de stoute schoenen aan door de aflevering gewoon naar hem te sturen (via e-mail, social media, etc.) . Met een beetje geluk deelt de persoon de podcast op zijn of haar Facebook en zo krijg jij waarschijnlijk veel meer luisteraars en misschien ook wel podcast abonnees.

17. Krijg goede reviews

Mensen hechten veel waarde aan online reviews, niet voor niets zijn vergelijkingssite zo populair. Ook bij het uitkiezen van een podcast letten mensen op de reviews. Het is dus belangrijk dat jouw podcast goede (en veel) reviews krijgt. Een belangrijke manier om reviews te verzamelen is door podcast abonnees te vragen om reviews in je podcast. Op het einde van je podcast kun je bijvoorbeeld zeggen ‘En vond je deze aflevering ook zo leuk? Laat het mij weten in de reviews!’. Het is ook slim om iedereen die je spreekt over je podcast te vragen of ze een review willen achterlaten.

18. Vraag om podcast abonnees

De meest expliciete manier om meer podcast abonnees te verwerven is door er simpelweg om te vragen. Vraag mensen via social media, in face-to-face gesprekken maar ook via je podcast zelf of bijvoorbeeld de handtekening in je e-mail of ze zich willen abonneren op je podcast. Meer abonnees krijg je niet zomaar 😉

19. Tag je show goed

Een belangrijke stap in het verkrijgen van podcast abonnees is het gevonden worden door mensen die opzoek zijn naar een nieuwe podcast. Hiervoor zijn de (meta) tags van je podcast erg belangrijk. Vul de tags van je podcast dus altijd goed in. Geef je podcast een goede naam, ondertitel, artiest, genre etc.

20. Zorg voor een goede titel

De belangrijkste tag is de titel van je podcast. Het is daarom dat we deze tag even apart willen bespreken hier. Een titel is namelijk hetgeen wat een luisteraar er toe kan zetten om je podcast daadwerkelijk te gaan luisteren. Zorg dat de titel van je podcast duidelijk weergeeft wat de inhoud is van je podcast zodat mensen direct weten wat ze kunen verwachten.

21. Zorg voor een publiceer schema

Podcast abonnees houden er van dat ze weten wanneer ze een nieuwe aflevering kunnen verwachten. Hierdoor kunnen ze tijd inplannen om naar je podcast te gaan luisteren. Zorg er daarom voor dat jij een publiceer schema hebt. Een publiceer schema houdt in dat jij je luisteraars laat weten wanneer ze de volgende aflevering kunnen verwachten. Het makkelijkste is als je een bepaalde regelmaat in je podcast houdt, zoals iedere woensdag, werkdag of om de week op maandag een nieuwe aflevering.

22. Vergeet smartphone gebruikers niet!

Podcast smartphonesEen groot deel van de podcast abonnees gebruikt hun smartphone om podcasts mee te luisteren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld gemakkelijk in de auto naar podcasts luisteren. Zorg er dus voor dat jouw podcast via de smartphone te vinden is. Als je podcast op iTunes staat dan kunnen iOS gebruikers automatisch ook de podcast op hun telefoon downloaden via de iTunes store of de podcast app. Voor Android en Windows Phone zul je aanwezig moeten zijn op andere apps zoals Stitcher.

23. Voorzie je podcast van een blog

Een blog voor je podcast is op twee manieren positief voor het aantal luisteraars van je podcast. Allereerst zullen mensen die op je website zijn jouw podcast eerder ontdekken omdat ze de blogpost voorbij kunnen zien komen op jouw website. Ten tweede kunnen mensen die googlen op jouw podcast je makkelijker vinden doordat je een blog hebt en Google je podcast dus makkelijker vindt.

24. Wees aanwezig op internet

Een goede manier om meer podcast abonnees te verzamelen is door je podcast te promoten op andere kanalen dan je eigen kanalen. Op blogs en fora gerelateerd aan jouw onderwerp kun je gemakkelijk een verwijzing maken naar je podcast. Let hierbij wel op dat je niet ‘goedkoop’ reclame probeert te maken, vaak mag dit niet op forums en dit is ook vaak helemaal niet zo effectief. Zorg er dus voor dat je bericht wel echt interessant is voor bezoekers van de websites.

25. De eerste 8 weken zijn belangrijk in iTunes

In iTunes zijn de eerste 8 weken van je podcast belangrijk. In deze periode kun je namelijk in de ‘nieuw en noemenswaardig’-sectie van iTunes komen. Deze sectie staat erg prominent op de podcast start pagina van iTunes waardoor je veel luisteraars en podcast abonnees kunt krijgen. Het is dus slim om de eerste 8 weken een extra tandje bij te zetten en misschien wel dubbel zo veel podcasts te plaatsen als normaal.

26. Geef een prijs

Een prijs winnen is altijd leuk en veel mensen doen graag mee met een wedstrijd om kans te maken op een prijs. Zeker als het meedoen met een wedstrijd niet veel inspanning kost, zoals door het abonneren op een podcast. Een wedstrijd organiseren hoeft niet veel te kosten, zeker niet als je gesponsord wordt waardoor je een gratis prijs weg kunt geven vanuit het bedrijf. Misschien dat de sponsor de actie zelfs wil delen op haar social media pagina’s waardoor jouw podcast nog meer exposure krijgt.

27.  Maak een YouTube video van je podcast

Een vrij makkelijke manier om met je podcast beter gevonden te worden op Google is  door een YouTube video van je podcast te maken. De video hoeft niet ingewikkeld te zijn, je kunt het geluidsbestand onder de cover foto van je podcast plaatsen. Als je deze video dan op YouTube zet kun je beter gevonden worden in de zoekmachines van Google wat weer kan leiden tot meer luisteraars en podcast abonnees.

Nog wat tips voor internationale podcasters

Heb jij een Engelse podcast? Dan kun je veel meer mensen aanspreken dan ‘slechts’ de 22,5 miljoen Nederlands sprekende mensen. Engels wordt gesproken door 765 miljoen mensen, je markt voor je podcast groeit dus enorm als je je podcast Engels maakt. Als je een Engelse podcast hebt, dan is het slim om je afleveringen ook op Reddit te plaatsen (in de juiste sub-reddit). Reddit is een website met een erg actieve community waar je gemakkelijk een link naar je website kunt plaatsen. Hierbij is het belangrijk dat je wederom een interessante post maakt die uiteindelijk naar jouw podcast verwijst. Blijkt het dat mensen op Reddit echt enthousiast zijn over jouw podcast, dan kun je in het vervolg je podcast daar ook wat promoten. Let wel op, de regels op Reddit zijn soms best streng, kijk dus goed of je op de bepaalde sub-reddit wel zomaar ‘reclame’ mag maken.

Een andere website waarop je zeker je podcast moet posten als je podcast Engels is, is Quibb. Dit is een website waarop allerlei soorten artikelen staan. Over het algemeen zijn dit wat professionelere artikelen en daardoor is dit een ideale website voor podcasts  van bedrijven.

Wil je alles over de schutting kunnen gooien en alleen interviews te hoeven opnemen? Neem dan een kijkje bij de Podcast Service. Heb jij nog vragen of wil je meer weten over podcasting, neem gerust contact met ons op.