Podcast statistieken, wat moet je ervan weten?

03 dec Podcast statistieken, wat moet je ervan weten?

Een podcast biedt natuurlijk al waarde wanneer je één persoon kunt helpen met zijn of haar problemen. Toch zou je het waarschijnlijk best wel deprimerend vinden als maar één iemand naar je podcast luistert. Als je zelf een podcast hebt, is het belangrijk om in de gaten te hebben of je niet voor niets zo veel moeite steekt in je podcast. Als je helemaal op het verkeerde pad bent is het erg zonde om in de zelfde richting te blijven gaan. Voordat je door hebt of je op de goede weg bent, zul je eerst je podcast statistieken moeten analyseren. In dit artikel vertellen we je hoe jij je statistieken kunt analyseren.
De data van je podcast kun je heel erg statistisch gaan analyseren. Je kunt kijken of een nieuwe intro effect heeft op het aantal abonnees dat je in één week verzameld, maar vaak is dit niet waar beginnende podcaster geïnteresseerd in zijn. Natuurlijk kan dit wel interessant zijn voor iemand die al lang bezig is met podcasten. In dit artikel zullen we bekijken hoe je als beginnende podcaster nuttige informatie uit je statistieken kunt halen.

Je podcast statistieken kun je meestal vinden bij je podcast host. Heb je geen statistieken bij je podcast host? Lees dan ons artikel  over Podcast Hosting en kies een host die wel podcast statistieken aanbiedt. Zelf gebruiken we Libsyn en alle afbeeldingen hieronder komen dan ook uit deze omgeving.

Aantal luisteraars podcast (totaal)

Een van de meest aansprekende statistieken is het aantal luisteraars van je podcast. Hoe meer luisteraars hoe beter. Nu zul je in het begin van je podcast waarschijnlijk niet heel veel luisteraars hebben. Maak je je hierover niet druk, het verkrijgen van luisteraars is namelijk een van de lastigste dingen binnen het podcasten, maar als je eenmaal een aantal vaste abonnees hebt, zul je merken dat het aantal luisteraars per podcastaflevering ook flink kan stijgen.

Het aantal luisteraars van je podcast afleveringen zijn erg afhankelijk van een aantal factoren. Zo hebben het aantal afleveringen van jouw podcast een grote invloed op het totale aantal luisteraars van je podcast. Veel services die jouw podcast statistieken aanleveren tellen namelijk niet echt het aantal luisteraars van je podcast, maar het aantal keren dat je podcast beluisterd is. Het verschil hierin zit het in het feit dat iemand meerdere keren naar (verschillende) afleveringen van je podcast kan luisteren waardoor het aantal ‘luisteraars’ flink kan toenemen. Met deze statistiek kun je toch best wat leren over je podcast. Zo moet de lijn in het aantal luisteraars dat je hebt blijven stijgen.

Vaak kun je in een grafiek het aantal luisteraars per dag zien. Hierin kun je duidelijk zien of er een stijgende of dalende trend in het aantal luisteraars is. Soms wordt er zelfs een lijn weergegeven in de grafiek zelfs, zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien. Alhoewel je in het onderstaand voorbeeld een dalende lijn ziet, zie je ook dat de laatste dagen het aantal downloads erg gestegen is. Doordat dit puur te maken kan hebben met kansverdeling, moet je deze statistiek niet als harde waarde gebruiken om het succes van je podcast mee te kwalificeren. Bij kleine aantallen luisteraars komt het namelijk wel eens voordat luisteraars een periode wat minder luisteren, dat is niet erg zolang jij de moed maar niet opgeeft en ervoor blijft zorgen dat je hoogwaardige content blijft produceren.

Podcast statistiek totale downloads

Aantal luisteraars per podcastaflevering

Vaak kun je behalve het totale aantal luisteraars van je podcast, ook inzoomen op specifieke afleveringen. Uit deze statistieken kun je twee belangrijke dingen halen. Ten eerste kun je kijken of een bepaald onderwerp het beter doet dan een ander onderwerp. Als je denkt dat een bepaald onderwerp het beter doet dan normaal , is het de moeite waard om vaker afleveringen over dat onderwerp te maken. Misschien is jouw publiek wel super geïnteresseerd in dat onderwerp en kun jij ervoor zorgen dat jij een autoriteit wordt op het gebied van dat onderwerp.

Ten tweede kun je zien hoe de promotie van jouw podcast effect heeft op het aantal luisteraars. Promoot je twee weken na publicatie van je aflevering nog steeds die aflevering maar krijg je amper nieuwe luisteraars? Misschien is het het dan niet waard om zo lang reclame te maken voor één aflevering. Met deze statistiek kun je ook best wat experimenteren. Maak eens op verschillende dagen op verschillende manieren reclame voor je podcastaflevering. Uit de statistieken kun je dan zien welke methode van reclame het beste werkt. Optimaliseer!

Podcast statistieken downloads per aflevering

Podcast luisteraars per dag

Met de statistiek luisteraars per dag kun je zien welke dag van de week je de meeste luisteraars hebt. Vaak is dit afhankelijk van wanneer je een nieuwe podcast aflevering online zet. Heb je een vast schema waarin je bijvoorbeeld iedere dinsdag een nieuw podcast aflevering publiceert? Waarschijnlijk lijkt je grafiek dan zoals onderstaande grafiek. Je ziet een duidelijk piek in de dinsdag en de twee dagen erna, daarna daalt het aantal luisteraars. Een duidelijke conclusie kun je hier vaak niet uit trekken, tenzij je gaat experimenteren! Publiceer je podcast gedurende één maand bijvoorbeeld eens op een zaterdag. Misschien zie je dat de dinsdag alsnog je populairste dag blijft omdat mensen dinsdag nu blijkbaar eenmaal tijd en zin hebben om je podcast te luisteren. Misschien zie je wel een heel ander patroon waarin je luisteraars veel meer verspreid zijn over de hele week. Probeer uit en kijk wat het beste voor jouw podcast werkt!

Podcast statistiek per dag

Overige podcast statistieken

Nu zijn er vaak nog meer statistieken beschikbaar dan alleen bovenstaande voorbeelden. Zo kun je soms zien uit welke landen je luisteraars komen, hoe laat de meeste mensen je podcast downloaden of van welk platform je mensen je podcast downloaden. Deze statistieken zijn alleen niet altijd beschikbaar of relevant. Heb je bijvoorbeeld een Nederlandse podcast, dan zul je je vooral focussen op de Nederlandse markt, misschien een klein beetje op belgië maar breder dan dat zal je podcast waasrchijnlijk niet zijn.

Het belangrijkste wat je moet onthouden uit dit artikel is dat statistieken opzichzelf niets betekenen. Jij bent diegene die waarde kunt geven aan de statistieken. Experimenteer met bepaalde dingen en kijk hoe die invloed hebben op jouw data. Zie je een stijgende lijn? Dan ben je op de goede weg. Heb je geen geluk? Geen probleem, dan weet je dat die techniek/tactiek niet werkt en kun je je beter focussen op zaken die wel goed zijn voor je podcast! Fouten zijn er om van te leren 🙂