Conversies uit podcasts

18 dec Conversies uit podcasts

Veel mensen die zitten te twijfelen of ze willen beginnen met podcasten lopen tegen één groot probleem aan: is podcasten wel echt mijn tijd waard? Verdien ik al het geld en tijd dat ik in mijn podcast steek wel terug? Het antwoord hierop kan zowel ja als nee zijn, maar jij bent diegene die ervoor kiest welke kant van de medaille je krijgt. Een podcast kan namelijk zeker voor omzet zorgen. Dit kun je doen met een call-to-action. Hoe ook jij conversies uit podcasts kunt halen, lees je in dit artikel.

Call-to-action

Een call-to-action (verkort CTA) kun je letterlijk vertalen met ‘oproep tot actie’. Met een call-to-action roep je mensen op tot actie. Hopelijk wist je dit al en gebruik je dit al op verschillende plaatsen. Zo kun je een CTA gebruiken op je website, Facebook en alle ander plaatsen waar jij content plaatst. Een call-to-action kan erg kort zijn, zoals de link naar je website, maar kan ook veel dieper verweven worden in een tekst.

Bovenstaande voorbeelden zijn voorbeelden waar niet per se direct omzet uit gehaald kan worden, het weggeven van een gratis cursus of iemand een artikel laten lezen levert niet direct geld op. Gelukkig zijn er ook CTA’s die wel geld kunnen opleveren. Zo kun je mensen die een tekst lezen bijvoorbeeld vragen om een bepaald product van je te kopen. Natuurlijk is de CTA veel efficiënter wanneer de tekst ook gerelateerd is aan het product dat je probeert te verkopen, dus houdt dit in gedachten wanneer je een tekst schrijft.

Conversies uit podcasts

conversies uit podcastsEen podcast maak je omdat je graag een groot publiek wilt aanspreken en autoriteit wilt uitstralen. Het maken van een podcast kan soms best veel tijd kosten, je moet een onderwerp vinden om over te praten of iemand vinden die je kunt interviewen, je moet de opname voorbereiden, uitvoeren en uiteindelijk ook nog bewerken en uploaden. Het zou dan toch erg fijn zijn als je niet alleen wat immateriële beloningen krijgt, maar ook wat geld jouw kant op ziet stromen. Dit kun je doen door een call-to-action in je podcast te verwerken.

Het beste moment voor jouw call-to-action (CTA) in je podcast is vaak in het begin of op het einde van je podcast. Kies je ervoor om je CTA in het begin van je podcast te doen, dan weet je zeker dat iedereen die je podcast luistert ook je call-to-action hoort.

Kies je er echter voor om je CTA op het einde te doen, dan is het mogelijk dat mensen ook direct actie ondernemen, ze zijn immers toch klaar met het beluisteren van je podcast.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om zowel in het begin als op het einde van je podcast een call-to-action te gebruiken, maar let op dat je niet te opdringerig wordt. Met een CTA kun ook jij conversies uit podcasts halen!

Weet je niet zo goed welke call-to-action je kunt gebruiken voor je podcast? Kijk eens bij je blogberichten en gebruik de CTA’s die je daar gebruikt voor in je podcast. Ook kun je natuurlijk een nieuwe call-to-action bedenken die relevant is aan je podcast.

Ten slotte is het een goed idee om de CTA ook in je shownotes te gebruiken. Heb je een blogpost speciaal over een podcastaflevering? Link direct naar waar je mensen naar toe wilt sturen. Je moet het de luisteraar zo gemakkelijk mogelijk maken om te converteren.

Conversies door podcasts

DollarsHet mooie van een podcast is dat je niet alleen conversies kunt krijgen door mensen die naar je podcast luisteren, maar ook door je podcasts zelf.

Heb je een podcast met als onderwerp een product dat je aanbiedt? Grote kans dat je meer sales maakt doordat mensen nu je product kennen.

Een echte professionele manier om nieuwe klanten te verwerven voor je business met je podcast noem ik altijd: Interview je ideale gast. Wanneer je op zoek gaat naar nieuwe mensen die je kunt interviewen voor je podcast, kijk dan eens of er een bedrijf is dat jij graag als klant zou willen hebben. Vraag aan de CEO/eigenaar van dat bedrijf of jij een interview zou mogen afnemen met haar/hem als hoofgast van de show. Eenmaal om tafel met deze gast is het aan jouw verkoopkwaliteiten om je bedrijf te verkopen!

Heb je professionele hulp nodig? Neem contact met ons op!